ATSO 46.Grup (Taşıt kiralama ve ilgili hizmetler) Meslek Komitesi Aralık ayı online toplantısında Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usullerde Değişiklik Yapılması Hakkında Bakanlar Kurulu Kararı ele alındı.

Meslek Komitesi Üyeleri tarafından ilgili karara ilişkin şunlar belirtildi: “1 Nisan 2006 tarih ve 26126 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usullerde Değişiklik Yapılması Hakkında Bakanlar Kurulu Kararının; 6.maddesinin 2.fıkrasında; “Genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri ile bu idarelere bağlı döner sermayelerin (Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği ile TBMM Genel Sekreterliği hariç) hizmetleri için ihtiyaç duyulan binek, station-wagon, arazi binek, kaptı kaçtı, panel ve pick-up tipi taşıtların hizmet alımı yöntemiyle ediniminde; şoför giderleri hariç yapılan taşıt kiralamalarında aylık kiralama bedeli (katma değer vergisi hariç, her türlü bakım-onarım, sigorta ve benzeri giderler dahil), taşıtın Türkiye sigorta, reasürans ve emeklilik şirketleri birliği tarafından yayımlanan ve harcama talimatının verildiği yılın Ocak ayı itibarıyla uygulanacak motorlu kara taşıtları kasko değer listesinde yer alan kasko sigortası değerinin %2’sini aşmayacaktır.” hükmünün yer aldığı ifade edilmiştir.

Yukarıda belirtilen karara göre kamu kurumları tarafından yapılan yıllık ihalelerde, genelde bir sonraki yılın ihalesinin bir önceki Aralık ayında yapıldığı ifade edilmiştir. Bakanlar kurulu kararına göre harcama talimatının bir önceki yıl verilmesi nedeniyle içerisinde bulunulan yılın Ocak ayının kasko değer listesinin kullanıldığı ifade edilmiştir. Bu yüzden de ihalelerde uygulanan Ocak ayı kasko değerinin güncel olmadığı ve bu sebepten dolayı da aradaki farkın büyük olması sebebiyle bu durumdan ihaleye girecek olan firmaların olumsuz olarak etkilendikleri belirtilmiştir.

Yukarıda belirtilen konuya bir örnek verilecek olursa da; 2021 yılı ihaleleri için, an itibariyle güncel olmayan 2020 Ocak ayı kasko listesinin kullanıldığı ve dolayısıyla da ihaleye girecek olan firmaların bu durumdan olumsuz olarak etkilendikleri ifade edilmiştir. Özellikle dünyada ve ülkemizde yaşanan Coronavirüs salgını ve bu salgının ekonomiye olan olumsuz yansıması sebebiyle de hizmet ve üretim sektöründeki dalgalanma ve tutarsız fiyat artışının 2020 Ocak ayı kasko listesi ile Kasım ayı kasko listesine de yansıdığı ve bu ikisi arasında da büyük bir uçuruma sebep olduğu belirtilmiştir.

Tablo ile örnek verilecek olursa: 

İhaleye giren firmaların bahse konu fiyat farkından oluşan uçurumdan olumsuz olarak etkilenmemeleri maksadıyla ortak bir akıl çerçevesinde buluşulup çözüme odaklı bir çalışma yapılarak, bahse konu sorunun çözülmesi için TOBB aracılığıyla Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Kamu İhale Kurumu’na iletilmesi hususunun Yönetim Kuruluna sunulmasına karar verilmiştir.”

K-1 yetki belgesi talep edilmesi

Toplantıda ayrıca komite üyeleri tarafından, kamu kurumları tarafından yapılan ihalelerde K-1 yetki belgesi talep edilmesi gerekirken, ihale teknik ve idari şartnamesinde bu hususlara yer verilmediği belirtildi.

Üyeler yönetmelikle ilgili şu görüşleri dile getirdi: “Karayolları Trafik Yönetmeliği’nin 3.Maddesinin Araçlara İlişkin Tanımlar (Değişik: RG-11/04/2003- 25076) başlıklı (c) fıkrasında; “4) Kamyonet: (Değişik:RG-21/3/2012-28240) Azami yüklü ağırlığı 3.500 kilogramı geçmeyen ve yük taşımak için imal edilmiş motorlu taşıttır. Sürücü ve yanındaki oturma yerleri dışında başka oturma yeri de bulunabilen, sürücü bölümü gövde ile birleşik kamyonetlere panelvan denir” denildiği belirtilmiştir.

Karayolları Taşıma Yönetmeliği’nin 6. Maddesinin 8.Fıkrasında; “K türü yetki belgesi: Yurtiçi eşya taşımacılığı veya hususi taşımacılık yapacak gerçek ve tüzel kişilere verilir. Taşımanın şekline göre aşağıdaki türlere ayrılır: a) K1 yetki belgesi: Ticari amaçla eşya taşımacılığı yapacaklara … verilir.” ibaresinin yer aldığı hatırlatılmıştır.

Araç kiralama sektöründe araç kiralama yapacak firmaların araçlarının ruhsatlarını ticari almak zorunda olduğu ve bu tür araçların zorunluluk gereği “K1 Yetki Belgesi”ne sahip olması gerektiği belirtilmiştir. Çünkü tescil belgesinde kamyon ya da kamyonet olarak geçen ve ticari yük taşıyan tüm araçların “K1 Yetki Belgesi”ne sahip olmasının zorunlu olduğu ifade edilmiştir.

Hal böyle iken kamu kurum ve kuruluşları tarafından gerçekleştirilen ihalelerde kamyonet veya panelvan araç kiralamalarında “K1 Yetki Belgesi” olması koşulunun aranmadığı belirtilmiştir. Bahse konu koşulun aranmamasının bu yükümlülükleri yerine getiren firmaları olumsuz etkilediği ifade edilmiştir.

Bu kapsamda ihalenin sağlıklı yapılabilmesi için kamu kurum ve kuruluşları tarafından gerçekleştirilecek olan taşıt kiralama hizmet alımlarında ihale teknik ve idari şartnamesine kiralanacak araçların “K1 Yetki Belgesi”ne sahip olması ibaresinin eklenmesi önerilmiştir.

Bahse konu önerinin TOBB aracılığı ile Kamu İhale Kurumu’na bir yazı ile iletilmesi hususunun Yönetim Kuruluna sunulmasının oybirliği ile karar verilmiştir.”

Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) Yönetim Kurulu, komitenin önerileri üzerine gerekli girişimleri başlattı.