We Are Social ve Hootsuite tarafından hazırlanan; internet, sosyal medya, dijital dünya, e-ticaret vs. gibi ana metrikler çerçevesinde global ve ülke bazlı analizlerin yer aldığı rapor olan “Digital 2021 Global Overview Report” yayımlandı.

Raporda küresel ölçekte önce çıkan bazı analizler aşağıda sıralanmıştır.

  • 7,9 milyar kişilik dünyada 4,7 milyar kişi internet kullanmaktadır. Bu değer toplam nüfusun %60’ını oluşturmaktadır.
  • Dünyada 5,2 milyar kişi telefon kullanırken 4,2 milyar kişi de aktif sosyal medya kullanıcısıdır.
  • Geçen yıla göre dünyanın toplam nüfusu %1 artarken telefon kullanıcı sayısı %1,8; internet kullanıcı sayısı %7,3 ve sosyal medya kullanıcı sayısı %13,2 artmıştır.
  • Dünya’da (16-64 yaş aralığındaki) insanlar gününün ortalama 6 saat 54 dakikasını internette geçirmektedir ve bu internet erişiminin %92,6’sı mobil araçlar üzerinden yapılmaktadır.
  • Dünya genelinde en çok kullanılan ilk 3 tarayıcı Chrome, Safari ve Firefox şeklindedir ve insanlar interneti en çok bilgi edinmek için kullanmaktadır. Bunun yanı sıra internet kullanımındaki en önemli diğer sebepler aile ve arkadaşlarla etkileşimde bulunmak, haberlerden ve etkinliklerden haberdar olmak ve bir şeylerin nasıl yapıldığını araştırmak olarak sıralanmaktadır.
  • Sosyal medyada harcanan zaman son 5 yılda 1,5 kat artmıştır.
  • Rapora göre; dünya genelinde insanlar günde ortalama
    • 3 saat 24 dakika televizyon izliyor,
    • 2 saat 25 dakika sosyal medyada vakit geçiriyor,
    • 2 saat 2 dakika kitap/gazete okuyor,
    • 1 saat 31 dakika müzik dinliyor,
    • 1 saat 12 dakika oyun oynuyor.
    • 1 saat radyo dinliyor,
    • 1 saat podcast dinliyor.
  • Dünya genelinde en çok ziyaret edilen ilk 3 site; Google.com, Youtube.com ve Facebook.com
  • En çok kullanılan sosyal ağlar; Facebook, Youtube, Whatsapp, Facebook Messenger ve Instagram şeklinde sıralanmaktadır.
  • Dünya genelinde web site içeriği üretilen diller arasında Türkçe 4. sırada yer almaktadır.
  • 2020 yılında Google’da en çok aranan 10 kelime arasında Coronavirus 6. sırada yer almıştır.
  • 2020 yılında e-ticarette en fazla harcama 665,6 milyar dolar ile moda-giyim ve güzellik sektöründe olmuştur. Bunu;
    • 593,6 milyar dolar ile seyahat ve konaklama,
    • 525,6 milyar dolar ile oyuncak ve hobi araç-gereçleri,
    • 501,8 milyar dolar ile elektronik aletler,
    • 413,8 milyar dolar ile gıda ve kişisel bakım,
    • 330,0 milyar dolar ile mobilya,
    • 135,8 milyar dolar ile video oyunlar,
    • 21,7 milyar dolar ile dijital müzik takip etmektedir.

Rapor ayrıca ülke bazlı analizlere de vermektedir. Bu bağlamda Türkiye için öne çıkan bazı maddeler aşağıdaki gibidir.

  • 2021 yılı Ocak ayı itibariyle Türkiye’de 65,8 milyon internet kullanıcısı bulunmaktadır. Bu değer toplam nüfusun %78’ini oluşturmaktadır.
  • İnternet kullanıcı sayısı 2021 yılı Ocak ayında, geçen yılın aynı ayına göre %6 artmıştır.
  • Türkiye’de 60 milyon sosyal medya kullanıcısı mevcuttur. Bu değer toplam nüfusun %71’idir.
  • 2021 yılı Ocak ayında geçen yılın aynı ayına göre sosyal medya kullanıcı sayısı 6 milyon yani %11 artmıştır.
  • Türkiye nüfusunun %91’i mobil bağlantı kullanmaktadır.
  • 16-64 yaş aralığındaki internet kullanıcıları günde ortalama 7 saat 57 dakikalarını internette geçirmektedir.
  • Genel olarak internet üzerinden yapılan aktivitelerin dağılımı incelendiğinde ise insanlar gününün,
    • 3 saat 13 dakikasında TV izliyor,
    • 2 saat 57 dakikasını sosyal medyada geçiriyor,
    • 1 saat 35 dakikasında müzik dinliyor,
    • 1 saat 33 dakikasında gazete/kitap okuyor,
    • 58 dakikasında oyun oynuyor,
    • 39 dakikasında radyo dinliyor,
    • 36 dakikasında podcast dinliyor.
  • Arama motoru olarak en fazla Chrome, Safari ve Firefox kullanılıyor.
  • En fazla girilen web siteleri ise Google.com, Youtube.com ve Hurriyet.com. Bunları Sozcu.com, eba.gov.tr, sahibinden.com, trendyol.com, hepsiburada.com ve eksisozluk.com takip etmektedir.
  • 2020 yılında Türkiye’den en fazla hava durumu, youtube, son dakika, eba, çeviri, altın, facebook, twitter, sahibinden ve instagram aramaları yapılmıştır.
  • Aralık 2020’de 16-64 yaş grubundaki kullanıcılar tarafından en fazla kullanılan sosyal medya platformları Youtube, Instagram, Whatsapp, Facebook, Twitter, Facebook Massenger, Pinterest, Linkedin, Tiktok, Skype, Snapchat, Twitch, Tumblr, Telegram, WeChat ve Redit olarak sıralanmaktadır.
  • Türkiye’de insanlar telefon uygulamaları üzerinden ayda;
    • Instagram’da 19,7 saat,
    • Whatsapp’ta 15 saat,
    • TtikTok’ta 14 saat,
    • Facebook’ta 13,1 saat,
    • Twitter’da 7,8 saat zaman harcıyorlar.
  • Aylık aktif kullanıcı sayısı en fazla olan uygulamalar Whatsapp, Instagram ve Facebbok’tur.
  • 2020 yılında en fazla indirilen uygulamalar; Tiktok, Whatsapp, HES (Hayat Eve Sığar)
  • E-ticaret kategorisinde en fazla harcama 5,8 milyar dolar ile seyahat ve konaklama sektöründe yapılmıştır. Bunu
    • 4,7 milyar dolar ile moda-giyim ve güzellik,
    • 2,4 milyar dolar ile elektronik aletler,
    • 2,1 milyar dolar ile oyuncak ve hobi araç-gereçleri,
    • 1,3 milyar dolar ile mobilya,
    • 825, 5 milyon dolar ile gıda ve kişisel bakım,
    • 596,6 milyon dolar ile video oyunları,
    • 119,7 milyon dolar ile dijital müzik takip etmektedir.
  • 2019 yılına kıyasla 2020 yılında e-ticarette en fazla artış %49,6 ile gıda sektöründe olmuştur.
  • 2020 yılında 17,9 milyon kişi online sipariş yolu ile yemek sipariş etmiş ve bu sektörde toplam 853,3 milyon dolar değer elde edilmiştir.
  • 2020 yılında verilen toplam 695,8 milyon dolarlık dijital reklamların %29’u sosyal medya üzerinden verilmiştir.
  • Sosyal medya üzerinden yapılan reklamlarda Türkiye’de,
    • Youtube üzerinden 50,6 milyon kişiye,
    • Instagram’dan 46 milyon kişiye,
    • Facebbok’tan 38 milyon kişiye,
    • Facebook Massanger’dan 21 milyon kişiye,
    • Twitter’dan 13,6 milyon kişiye,
    • Snapchat’ten 11,1 milyon kişiye,
    • Linkedin’den 9,8 milyon kişiye ulaşılmaktadır.
  • Reklam erişimine göre Türkiye, Facebook’u aktif kullanan 12. Ülkedir.
  • Sosyal medya üzerinden yapılan reklamlar, Türkiye’de en fazla 25-34 yaş arasındaki erkek kullanıcılara ulaşmaktadır.

Daha detaylı bilgiler için Digital 2021 Global Overview Report’a bağlantısından, Türkiye özelinde hazırlanan rapora ise bağlantısından erişebilirsiniz.

Seçil Gülbudak Dil

Müşavir