Antalya Ticaret ve Sanayi Odası 48.Grup (Eğitim Faaliyetleri) Meslek Komitesi Kasım ayı olağan toplantısını gerçekleştirdi.

1) Toplantıda; Komite üyeleri tarafından, Aralık ayının yaklaştığı şu günlerde yeni belirlenecek asgari ücretle ilgili  bilgi kirliliğinin, kreş, anaokulu, sürücü kursu vb. gibi özel eğitim kurumlarını tedirgin ettiği, artan asgari ücret maliyetlerine karşın çalışanların yaşam standartlarının sektördeki işverenler tarafından önemsendiği, sektördeki eğitim kurumlarının personel istihdamı konusunda yönetmelikle belirlenen zorunlu kadrolarla çalışmak zorunda olduğu ve  yine yönetmelikle belirlenecek zorunlu ücretleri ödemek zorunda olduğu, en büyük yatırımın insana yapılan yatırım anlayışıyla diğer sektörler gibi personel tasarrufu yapılamayacağından bahisle yılbaşı gelmeden iş yerini kapatmak ve/veya devretmek düşüncesinde bıraktığı ifade edildi.

Toplantıda ayrıca, asgari ücret maliyetlerinin özel eğitim kurumlarınca karşılanabilmesi için devlet desteklerinin şart olduğu, bu anlamda eğitim kurumlarına özel  SGK prim  desteği uygulaması yapılması gerekliliği ve olası destek bilgilerinin ocak 2023 tarihinden önce  kamu oyu ile paylaşılmasının  eğitim kurumlarının yeni dönem kayıtlarının  başlayacağı Şubat 2023’den önce  kaygıları kısmen gidereceği belirtilerek; bahse konu komite talebinin TOBB aracılığı ile T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, T.C. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı  ve T.C. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na iletilmesi hususlarının yönetim kuruluna sunulmasına karar verildi.

2) Komite üyeleri, okul öncesi eğitim ücretlerinin geçen yıla oranla çok artış gösterdiğine ilişkin haberlerden bahisle, yeni dönem asgari ücret artışının yaratacağı personel maliyetlerindeki artışlara karşın  okul öncesi eğitim sektöründe çok küçük çocuklarla çalışılmasının çok fazla personel istihdamını beraberinde  getirdiği, okul öncesi eğitim kurumlarının çoğunun müstakil binalarda hizmet veriyor olmasından kaynaklanan kira giderleri ile  0-6 yaş gurubu çocukların sağlıklı beslenmesi ve gelişimleri için önem arz eden 3 öğün beslenme programlarında kullanılan ürünlerde %100’lere varan fiyat artışlarının okul öncesi eğitim ücretlerinde ciddi artışları zorunlu kıldığı ifade edildi.

Hatta  veliye yansıyan bu ücret artışının bir nebze veliyi rahatlatması için  birçok kurumun  KDV dahil fiyat vermekte ve KDV’yi üstlenmek zorunda kaldığı ile birçok üründe KDV’nin %1’e düşmesi ile de mahsup imkanı kalmayan kurumların ciddi anlamda KDV yükü altına girdiği belirtildi. Okul öncesi eğitimde okullaşmanın artması için kurumların ayakta kalması gerektiğine ve KDV yükünün kurumları zorladığına vurgu yapıldı. Komite, bu gerekçelerle KDV’nin %8‘den %1’e düşürülmesi talep edilmektedir.

Komite talebinin TOBB aracılığıyla T.C. Aile ve Sosyal  Hizmetler Bakanlığı, T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, T.C. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na iletilmesi hususlarının yönetim kuruluna sunulmasına karar verildi.

3) Komite üyeleri, eğitim alanında faaliyet gösteren tüm kurumların ülke genelinde önemli sayıda personel istihdamı sağladığını, çok önemli yatırımlar  yaparak okullaşma oranına sağladığı katkının  yadsınamaz bir gerçek olduğunu ifade etti. Devletin üzerinden personel  ve okullaşma yükünü ciddi oranda alan özel kreş, anaokulu, ilkokul, ortaokul, lise, rehabilitasyon merkezleri ve kurslar ne yazık ki destek ve teşvik anlamında yalnız bırakıldığı, veli ve maliyetleri arasına sıkışıp kalan birçok kurumun batma noktasına geldiği belirtildi. 2023 yılına girerken MEB ve Aile Bakanlığı’na özel eğitim ve öğretim kurumlarının destek görmesinin  kaçınılmaz bir hal aldığından bahisle, eğitim alanında faaliyet gösteren tüm kurumlarda; KDV’nin kaldırılması ya da %1’e düşürülmesi, SGK desteği verilmesinin özel kurumlar için hayati bir konu olduğuna vurgu yapılarak bahse konu komite talebinin  acilen TOBB aracılığı ile T.C. Aile ve Sosyal  Hizmetler Bakanlığı, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı ve T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı’na iletilmesi hususlarının yönetim kuruluna sunulmasına karar verildi.

4) T.C. Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı motorlu taşıtlar sürücü kurslarınca uygulanacak ücretlerin Valilikler Başkanlığında her yıl komisyon kararı ile TÜİK verileri göz önüne alınarak 2021 Kasım ayında 2022 yılında uygulanacak ücretlerin belirlendiği bildirildi. Sürücü kurslarının en büyük gider kaleminin akaryakıt olması nedeniyle akaryakıttaki öngörülemeyen artışlar, araç amortisman bakım giderlerinin yükselmesi, yılda 2 kez yapılan  yüksek asgari ücretteki artışa bağlı personel giderleri ve çalışan personellerin SGK giderlerindeki yükselişe karşın herhangi bir SGK desteği verilemeyişi, yüksek kira oranlarının çok astronomik rakamlara ulaşması yanı sıra; kurumlar içerisindeki elektrik, su, temizlik ve kırtasiye giderlerinin de yükselmesi gibi nedenlerle  Kasım 2021 de ilan edilen ücretin günün koşullarına göre mutlak surette revize edilmesi gerektiği belirtildi. Bunun bir zorunluluk olduğu ifade edilen bahse konu komite talebinin TOBB aracılığı ile T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı ve T.C. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na iletilmesi hususlarının yönetim kuruluna sunulmasına karar verildi.

5) Komite üyeleri tarafından, 1 Temmuz 2023 tarihine  kadar yenilenecek kira sözleşmelerini kapsayan yeni düzenlemenin  8 Haziran 2022 tarihli TBMM genel kurulunda kabul edilerek, Türk Borçlar Kanunu’na eklenen geçici maddeyle uygulamaya konulduğu ve  konutlarla sınırlı olan bu kira artışlarına % 25 oranında bir üst sınır getirildiği hususuna değinilerek, konut kiralarına üst limit getiren bu düzenleme ile  iş yerlerinin kapsam dışında bırakıldığı belirtildi. Yakın geçmişten yola çıkarak, pandeminin yoğun olduğu dönemde de, kiracı olan sektör mensuplarının mülk sahipleri ile karşı karşıya bırakıldığı, adeta mobing uygulandığından bahisle,  kiraların belirlenmesine devlet tarafından bir düzenleme getirilmemesinin toplumsal barışın sağlanması bakımından da ciddi sıkıntılar yaşattığı bildirilerek, enflasyonist piyasa şartlarında kira artışları ile mücadele şansının kalmadığı, bu artışların maliyete yansıtılmasının enflasyonu da tetiklediği ifade edildi. Bina koşulları ve işlevleri gereği başka bir adrese taşıması çokta kolay olmayan eğitim kurumlarının ayakta kalabilmeleri için konut kira artışlarında yapılan düzenlemelerin, Eğitim kurumlarına yönelik iş yeri kira artışlarında da yapılması ve kamuoyu ile paylaşılması yönündeki komite önerisinin TOBB aracılığı ile T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı’na iletilmesi hususunun Yönetim Kurulu’na sunulmasına karar verildi.

6) Komite üyeleri, T.C. Aile ve Sosyal  Hizmetler Bakanlığı ile T.C. Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel eğitim-öğretim kurumlarının yıllık eğitim ücretlerini belirlerken, içinde bulunduğumuz ekonomik koşullar çerçevesinde  yıl içerisindeki artışları öngöremediklerini ifade ettiler. Kurumların Temmuz 2022 tarihinden önce kayıtlarının %70’ini tamamladığı, Temmuzda yapılan asgari ücret zammı ve basında yer alan Ocak 2023’te uygulanacak yeni asgari ücret artışı ve  gıda fiyatlarındaki anormal artışların  okul ücretlerine yemek ve kırtasiye gideri adı altında ek ücret olarak yansıtılmasının gerekliliğine değinildi. TUİK verileri çerçevesinde bu yıl için MEB tarafından %36.5 olarak belirlenen eğitim ücretlerindeki üst limitin,  2022 Temmuz ve 2023 Ocak aylarındaki öngörülemeyen personel maliyetleri ve gıda fiyatlarındaki artış nedeniyle okulların eğitim faaliyetlerini sağlıklı yürütebilmeleri için yeterli olmadığı belirtildi. Komite üyeleri, 2022-2023 eğitim-öğretim ücretlerinin 2022 Ocak ayında dönem başlamadan belirlendiğine, oysaki Ocak’tan bu yana %100’lere varan asgari ücret artışının eğitim ücretlerine yansıtılamadığına, dolayısıyla kurumları zorda bıraktığına dikkat çekerek, bir yılda asgari ücrete yapılacak artış oranı doğrultusunda eğitim ücretlerine  yıl içerisinde ek artış yapılabilmesinin yasallaştırılması talep edildi. Bu çerçevede komite talebinin  acilen TOBB aracılığı ile T.C. Aile ve Sosyal  Hizmetler Bakanlığı, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı ve T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı’na iletilmesi hususlarının yönetim kuruluna sunulmasına karar verildi.

7) Komite üyeleri MEB’e ve T.C. Aile ve Sosyal  Hizmetler Bakanlığı’na bağlı  eğitim kurumlarında  belirlenen eksiklere uygulanan idari para cezalarında  kanunlar gereği asgari ücretin baz alındığını  ve cezaların asgari ücretin katları olarak verildiğini hatırlatarak,  yüksek asgari ücret artışları karşısında bu cezaların da arttığını  ilerleyen safhalarında çalışma ruhsatının iptaline kadar gittiğini ifade etti. Sektörün içinde bulunduğu bürokratik ve operasyonel zorluğun kısmen aşılabilmesini ve hayati varlığını devam ettirilebilmesini teminen, asgari ücreti kriter alan MEB ve Aile Bakanlığı mevzuatı hükümlerinin yeniden değerlendirilmesi  gerektiği yönündeki komite önerisinin TOBB aracılığı ile T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı’na ve T.C. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na iletilmesi hususunun Yönetim Kurulu’na sunulmasına karar verildi. ATSO Yönetim Kurulu, komitenin önerisiyle ilgili gerekli girişimleri başlattı.