Covid-19 salgını ile dünya genelinde durma noktasına gelen ekonomik faaliyetler yakın zamanda yeniden hareketlenmeye başladı. Fiziksel mağazaların açılmasıyla birlikte işletmeler müşterilerine daha güvenli bir şekilde hizmet vermek için çeşitli yenilikçi uygulamalardan yararlanıyorlar. Bu dönemde sosyal mesafeyi belirleyen, fiziksel teması azaltıcı önlemler öne çıkıyor.


Mağaza Girişlerinde  Müşterileri Trafik Işıkları Yönlendiriyor

COVID-19 salgını ile süpermarketler müşteri sayısını sınırlamak ve sosyal mesafeyi sağlamak için çeşitli önlemler almak zorunda kaldı. İngiltere’deki bir süpermarket zinciri, mağaza içinde metrekareye bağlı olarak aynı anda bulunması gereken kişi sayısına göre yeni müşterilerin mağazaya girişlerinde onları yönlendirmek için otomatik trafik ışığı sistemini kullanıyor. Trafik ışığı sistemi mağazaya giren ve çıkan müşterileri takip ediyor ve yeşil ışık yandığında bir sonraki müşterinin güvenli bir şekilde mağazaya girmesi için yeterli alanın olduğunu belirtmiş oluyor.

Mağaza İçi Uyarı Sistemleri

Bir teknoloji firması geliştirdiği kamera sistemi ile mağaza içerisinde müşterilerin sosyal mesafeyi takip etmelerini kolaylaştırıyor. Mağazaların kasa alanları ile tezgah ve reyon aralarını takip eden kamera sistemi yoğunluk ve sosyal mesafenin kapandığını fark ettiğinde sesli uyarı ile müşteri ve çalışanları uyarıyor, yöneticilere de mesaj gönderiyor.

Mağazalar Müşterilerine WhatsApp Üzerinden Chatbotlar ile Randevu Veriyor

COVID-19 salgın döneminde marketlere normal girişler zorlaştı. Çoğu zaman müşteriler açık havada kuyrukta beklemek durumunda kaldılar. İrlanda’da da faaliyet gösteren bir süpermarket müşterileri için WhatsApp üzerinden chatbot ile marketin uygun saatlerini mesaj ile bildiriyor. Müşteriler  WhatsApp’tan marketi ziyaret etmek istedikleri zamanı ve günü belirten bir mesaj gönderdiklerinde sistem yoğunluğa göre müşterilere uygun saatleri otomatik mesajla iletiyor.  

Temassız Alan Çözümleri Genişliyor

Salgın sürecinden olumsuz etkilenen işletmelerin başında gelen restoran ve kafeler kontrollü bir şekilde açılmaya başladılar. Fiziksel teması azaltacak önlemler gittikçe yaygınlaşıyor. Bir Amerikan restoran teknoloji şirketi hazırlamış olduğu temassız restoran kiti ile müşterilerin mekanlardaki temas noktalarını azaltmayı sağlıyor. Geliştirilen temassız yemek kiti, restoranın müşterilerine uçtan uca temassız bir yemek deneyimi sunmasını sağlıyor. Restoran sahipleri restoran kiti ile kendi menülerini dijital olarak oluştururken müşteriler herhangi bir insan teması gerekmeksizin telefonları aracılığı ile bekleme listesine alınıyor, menünün tamamını görüntüleyebiliyor, sipariş verip masada ödeme yapabiliyorlar.

Elle Dokunulan Düğmeler Yerine Ayak Pedallı Düğmeler

Tayland’da bir alışveriş merkezi ziyaretçilerin asansör kullanımlarında asansörün çağrılması ve kapı hareketleri için elle temasın önlenmesi amacıyla ayak pedallarını kullanılıyor. Ayak pedalları her asansörün içinde ve dışında yer alıyor.  

Geleneksel İşletmeler Ürünlerini Sanal Vitrinlerde Sergilemeye Başladı

Sektör ve Pazar araştırmaları yapan IBISWorld’e göre, düğün hizmeti endüstrisi 2019 yılında 71 milyar avro gelir elde etmiştir. Covid-19 salgını nedeniyle sektör olumsuz etkilemiş ve 1.2 milyon kişinin işsiz kaldığı tahmin edilmektedir.  Bununla birlikte, çiftlerin nişan ve düğünlere devam edeceğini bilen gelinlik şirketleri de geleceğe yönelik yenilikçi yaklaşımlar geliştirmeye yöneliyorlar. İspanya’da faaliyet gösteren bir gelinlik firması müşterilerin en son koleksiyonlarını satın alabilecekleri bir dijital showroom uygulaması geliştirdi.  Firma ayrıca müşterilerle bilgi alışverişi yapmak için bir e-hizmet platformunu başlattı ve sanal randevu ile ürünlerini tanıtıyor. Firma ürün tanıtımı için sosyal medya üzerinden canlı web yayınları da gerçekleştiriyor.

Sosyal Mesafe Yönlendirmeleri İçin Halı Tasarımları Mağazalara Yardımcı Oluyor

Bazı Mağazalar müşteriler ve çalışanlar için sosyal mesafe uyarılarının yer aldığı, tek yönlü sistemde yürümeye yönlendirdiği, ellerin yıkanması için hatırlatıcı uyarıların yer aldığı halı tasarımları ile zeminlerde farklılık oluşturuyorlar. Yönlendirme işaretleri, insanlara güvende olmalarını hatırlatmanın önemli bir parçası olsa da, tasarımcılar, sağlıklı ve güvenli bir ruh hali oluşturmaya da önem veriyor.

Kapalı Alan için Sosyal Mesafe Sensörleri

Geliştirilen mesafe sensörleri, insanlara diğer insanlardan yeterli mesafede olup olmadıklarını bildirerek bu konuda uyarılarda bulunuyor.  Nesnelerin İnterneti teknolojisi ile geliştirilen uyarı sistemi, kapalı alandaki insanların sayısını ve ne kadar uzak olduklarını ölçmek için optik sensörler kullanıyor. Sensör, insanlar 1,4 metreden daha yakın olduğunda, turuncu veya kırmızıya dönen bir trafik ışığı ya da zil alarmlarıyla uyarı veriyor. Ayrıca kullanıcıların telefonlarına da bildirim  göndererek uyarıda bulunuyor.

Sosyal Mesafe Bileklikleri

Sosyal mesafeyi kontrol eden dijital bileklikler, işyerlerinde, mağazalarda,  lojistik alanlarda çalışanların 1,5 metreden daha yakın mesafeye girdiklerinde bir titreşim ile bileklik sahibini uyarmaktadır. Ayrıca işverenler eş zamanlı olarak belirli bir alanın içinde olabilen maksimum çalışan sayısı için bir üst sınır belirlemekte ve sınır aşıldığında yöneticiler anlık olarak uyarılmaktadır.

ATSO Araştırma ve Ticaret Geliştirme Müdürlüğü

Kaynak:

https://www.springwise.com/innovation-snapshot/coronavirus-business-ideas-brick-and-mortar-lockdown