Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) 40.Grup (Sigortacılık) Meslek Komitesi Şubat ayı olağan toplantısını online olarak gerçekleştirdi.

Toplantıda komite üyeleri tarafından, 6306 Sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunda inşaat ruhsatı alınabilmesi için istenen teminatların belirtilmiş olduğu belirtilerek, kanunda Bina Tamamlama Sigortasının verilecek olan teminat yerine geçebileceğinin belirtildiği kaydedildi.

Üyeler son zamanlarda özellikle belediyelerin imar müdürlüklerinin bina tamamlama sigortası hakkında yeterli bilgilerinin bulunmaması nedeniyle sigorta acenteleri tarafından tanzim edilen bina tamamlama sigortalarının kabul edilmediği yönünde sigorta acentelerine inşaat faaliyetleri ile uğraşan (müteahhit) müşterilerinden şikayetler geldiğini ifade etti.

Komite üyeleri konuyla ilgili şu görüşleri dile getirdi: “Oysaki, 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun, 9’uncu maddesinin, (9)’uncu fıkrasının, b) bendinde “Riskli yapının/yapıların bulunduğu parsellerde yapım işini üstlenen yapı müteahhidince yapı ruhsatı alınmadan önce yapı yaklaşık maliyet bedelinin % 10’u kadar teminatın İdareye verilmesi mecburidir.” ve g) bendinde “Kapsamı, koşulları ve uygulama esasları Hazine ve Maliye Bakanlığınca belirlenen bina tamamlama sigortasının yaptırılması durumunda bu fıkrada öngörülen teminat verilmesine ilişkin şart aranmaz.” hükmünün yer aldığı belirtilmiştir.”

Bu bağlamda, belediyelerin imar müdürlüklerinin söz konusu kanunun yukarıda belirtilen hükmü çerçevesinde işlem yapmalarını sağlamak için Odamız tarafından yetki ve sorumluluk alanımızdaki belediyelere, TOBB aracılığıyla da Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından Türkiye’deki tüm belediyelere yazı yazılması hususunun Yönetim Kuruluna sunulmasına karar verildi.

Sigorta acenteleri ve eksperlerine finansman desteği sağlanması

Komite üyeleri Halkbank ile Ankara Ticaret Odası (ATO) arasında sigorta acenteleri ve sigorta eksperlerinin finansman ihtiyaçlarının uygun koşullarda karşılanması amacıyla bir protokol imzalandığını ifade ederek, yapılan protokol ile ATO üyesi olan sigorta acenteleri ve eksperlerin, 20 bin TL’ye kadar büyüklüğe sahip ve azami 1 yıl vadeli teminat mektubunu maktu 200 TL’ye, 20 bin ila 75 bin TL arası miktarda ve azami 1 yıl vadeli teminat mektubunu yüzde 1’lik bir komisyon oranıyla Halkbank’tan temin edebileceğini belirtti.

Ayrıca, acente ve eksperlerin azami 75 bin TL limitli Ticari Kredi Kartı alabileceği ve bunun yanı sıra yine istenmesi durumunda 20 bin TL’ye kadar limitli ‘Ticari Kredili Mevduat Hesabı’ imkânı sağlanacağı ifade edildi. Üyeler, ATSO üyesi sigorta acenteleri ve eksperler için de yukarıda belirtilen şartlarda veya daha iyi şartlarda finansman desteği sağlanabilmesi için ATSO ve Türkiye Halk Bankası Anonim Şirketi – Antalya Bölge Koordinatörlüğü arasında protokol yapılması hususunun Yönetim Kuruluna sunulmasına karar verdi.

Statik IP Kullanımı

Toplantıda komite üyeleri tarafından pandemi nedeniyle sigorta acentelerinin ve çalışanlarının sağlık güvenliğinin sağlanması amacıyla, Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından statik IP kullanımı zorunluluğunun geçici olarak kaldırıldığı ifade edilerek, bu uygulamanın pandemi döneminde sigorta sektörü çalışanları açısından faydalı olduğu belirtildi.

Üyeler, statik IP uygulamasının kaldırılmasının birtakım kötü niyetli teşebbüslere yol açtığını belirterek, yetkisiz levhaya kaydı olmayan ve kötü niyetli kişilerin ve acentelerin iş paylaşımıyla poliçe kesmeye başladığı, eksik teminatlarla ve eksik hizmetlerle sigorta mağduriyetine sebebiyet verdiği ve ayrıca haksız rekabet ortamı yarattığını dile getirdi. Üyeler konuyla ilgili şunları ifade etti:

“Bilindiği üzere, Sigorta Acenteleri Yönetmeliğinin ilgili maddesinde bir sigorta acentesinin şehir içinde 5 sigorta acentesi ile iş paylaşımı yapılabileceğine dair bir hüküm bulunduğu hatırlatılmıştır. Yukarıda bahsedilen sorunların ortadan kaldırılması ve yönetmelikteki bu hükmün geçerli olabilmesi için Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’ndeki levhaya kayıt sisteminde her acentenin iş paylaşımı yaptığı 5 acentenin kaydının bu sisteme mutlaka girilmesi ve kontrol edilmesi gerektiği, bu işlemi de sigorta acentelerinin kendisinin yapması gerektiği belirtilerek, bu yönde levhaya kayıt sisteminde teknik düzenleme yapılması önerilmiştir.

Örneğin, A sigorta acentesi B sigorta acentesi ile iş paylaşımı yaptığında B sigorta acentesi de A sigorta acentesini paylaymış sayılması ve her ikisinin de 4 adet daha iş paylaşımı yapma hakkının bulunması gerektiği ifade edilmiştir.” Bu çerçevede, yukarıda bahsedilen önerinin değerlendirilmesi ve gerekli girişimlerde bulunulması maksadıyla konunun TOBB Sigortacılık Müdürlüğü’ne iletilmesi hususunun Yönetim Kuruluna sunulmasına karar verildi.

Şubelerdeki müdürlerin SGK kayıtları

Komite üyeleri, sigorta acentelerinin şube şeklinde çalışan acenterin de olduğunu belirterek, örneğin merkezi Ankara’da ya da İstanbul’da ama Antalya’da 5 tane şubesi ve çalışanları olabildiği ve bu şubelerin müdürlerinin de yasal olarak SGK kayıtlarının bulunması gerektiğini kaydetti.

Bazı şube müdürlerinin SGK kayıtlarının, şubenin levha kaydı yapıldıktan bir süre sonra silindiğini belirtilen üyeler, bu durumda söz konusu şubelerin gayri resmi olarak faaliyet göstermeye devam ettiğini dile getirdi. Üyeler, şubelerdeki müdürlerin SGK kayıtlarının olup olmadıklarının sorulması ve bu konuda denetimin yapılması amacıyla TOBB’un levhaya kayıt siteminde bulunan şubelerle ilgili listelenin ATSO Belgelendirme Müdürlüğü’nden alınması, sonrasında da söz konusu bu şubelerde müdür olarak çalışanların SGK’nda sigortalılıklarının devam edip etmediklerinin İl Müdürlüğü’nden sorulması hususunun Yönetim Kuruluna sunulmasına karar verdi.

Acentelerin levhaya kayıt işlemleri

Toplantıda komite üyeleri tarafından, sigorta acentelerinin levhaya kayıt işlemlerinde sigorta acentelerinin şube müdürlerinden ticaret sicilinde şube müdürü olarak tescil zorunluğu aranmadığı, sadece levha kayıt aşamasında şube müdürü olarak belirlenen kişinin gerekli evrakları alındığı ve eğer şartları uygunsa levhaya kayıt işlemleri yapıldığı ifade edildi.

Diğer taraftan şirketin merkezinin levhaya kayıt işlemlerinde yetkili müdürün ticaret sicilinde tescilli olup olmadığına bakıldığı, dolayısıyla, merkez ve şubelerin levhaya kayıtlarında söz konusu bu farklı iki uygulamanın yerinde olmadığı ve ayrıca tescil zorunluğu olmadığından dolayı kısa sürede levyaha kayıt işleminden kısa süre sonra şube müdürünün SGK çıkışının yapıldığı, bu durumunda hem haksız rekabete hem de kayıt dışılığa yol açtığı da belirtildi.

Bu çerçevede üyeler tarafından, sigorta acentelerinin şubelerinin levhaya kayıtlarında da şube müdürü için ticaret siciline tescil zorunluğu getirilmesi maksadıyla yasal düzenleme yapılması için konunun TOBB Sigortacılık Müdürlüğü’ne iletilmesi hususunun Yönetim Kuruluna sunulmasına karar verildi.

Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) Yönetim Kurulu, komitenin önerileri ile ilgili gerekli girişimleri başlattı.