Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) 46.Grup (Taşıt Kiralama ve İlgili Hizmetler) Meslek Komitesi, Şubat ayı olağan toplantısını elektronik ortamda gerçekleştirdi.

Sektörel konuların değerlendirildiği toplantıda; 25 Aralık 2020 tarihinde 31345 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan “Trafik İdari Para Cezası Karar Tutanaklarının Düzenlenmesinde, Tahsilinde ve Takibinde Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik”in ilgili maddesinde “cezai işlem kiralayana uygulanır” şeklinde değişiklik yapıldığı hatırlatıldı.

Değişikliğin üzerinden iki ay geçmesine rağmen MOBESE kamera tespiti ya da diğer yöntemlerle otomatik olarak kesilen trafik cezalarının, KABİS sisteminden kontrolleri yapılmadan direkt olarak plaka sahibine gönderilmeye devam edildiği bildirildi. Hatta trafik polisleri tarafından yapılan kontrollerde, hatalı sürücüler hakkında trafik suçu tespit tutanağı düzenleme işleminin yüz yüze yapılmış olmasına rağmen trafik cezasının halen plakaya düzenlendiği, KABİS sisteminden kontroller yapılmadan firmalara ceza tebliğ edilmeye devam edildiği belirtildi.

Kiralanan aracın plakasına yazılan trafik cezalarının kiraya veren firmaya geç ulaşmasından dolayı, kiralayan tarafından ödenmesi gereken trafik cezalarının kiraya veren firma tarafından ödenmek zorunda kalındığı, bu durumdan taşıt kiralama sektörünün olumsuz etkilendiği ve işletmelerin mağduriyetlerinin devam ettiği ifade edildi.

İlgili birimlere, “Trafik İdari Para Cezası Karar Tutanaklarının Düzenlenmesinde, Tahsilinde ve Takibinde Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik”e göre “cezai işlem kiralayana uygulanır” hükmünün uygulanması yönünde talimat verilmesi önerildi. Komite üyeleri, önerinin TOBB aracılığı İçişleri Bakanlığı’na yazılı olarak iletilmesi konusunun Yönetim Kuruluna sunulmasına karar verildi.

HGS Geçiş Ücretleri

Toplantıda Hızlı Geçiş Sistemi (HGS)’nin boğaz köprüleri ve otoyol geçişlerinde pasif RFID (Radyo Frekansı ile Tanımlama) teknolojisi kullanılarak gerçekleştirilen bir ücretlendirme sistemi olduğunu hatırlatan Komite üyeleri, hesabında geçiş ücretini karşılayacak bedel olmadığı halde HGS gişelerinden kiralık araçlarla geçiş yapıldıktan sonraki süreçte söz konusu araçlar için HGS ücretlerinin araç kiralayan firmalar tarafından cezalı olarak ödendiği ve bu durumun da araç kiralama şirketlerini mağdur ettiği ifade edildi.

Araç kiralayan müşteriler tarafından yapılan HGS geçişlerinde ücret ödemelerinin yine aracı kiralayanlar tarafından yapılması için HGS’nin Kiralık Araç Bildirim Sistemi (KABİS) uygulamasına da eklenmesi için çalışma yapılması önerildi. Önerinin TOBB aracılığı ile T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na bir yazı ile iletilmesi konusunun Yönetim Kuruluna sunulmasına karar verildi.

Küçük işletmelere bir yıl ödemesiz, düşük faizli kredi talebi

Komite üyeleri, yaklaşık bir yıldır yaşanılan Covid-19 pandemisinin olumsuz yansımalarının birçok sektörü derinden etkilediğini dile getirirken, işletmelerin kısıtlamalar döneminde kapalı kaldığı süre boyunca ettikleri zararı dahi karşılayamadıkları ifade edildi.

Vatandaşı korumak ve salgının yayılmasını engellemek amacıyla yeni tedbirlerin alındığı, ancak bu tedbirlerin de işletmeleri olumsuz etkilediği, çoğu işletmenin bu ortamda iş yapamadığı, dolayısıyla da ayakta kalabilmek için finansman desteğine ihtiyaç duydukları belirtildi.

İşletmelerin faaliyetlerine devam edip ayakta kalabilmeleri için TOBB tarafından özellikle küçük işletmelere yönelik bir yıl ödemesiz, en az 36 ay vadeli ve düşük faizli kredi olanağı sağlanması önerildi. Önerinin Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği tarafından değerlendirilmesi amacıyla yazılı olarak iletilmesi konusunun Yönetim Kuruluna sunulmasına karar verildi.

Toplantıda ayrıca, Karayolları Trafik Kanunu’na göre Türkiye’de her türlü motorlu taşıt sahibinin Zorunlu Trafik Sigortası yaptırmakla yükümlü olduğu, eğer yaptırılmazsa da araçlarının bağlandığı hatırlatıldı.

Ticari araçlarda, yapılan işin özelliği gereği trafik sigortası fiyatlarının daha yüksek olduğu belirtilirken, pandemi döneminde işletmelerin ekonomik açıdan büyük mağduriyetler yaşadıkları dile getirildi.

Kanunen zorunlu olan, yapılmadığı takdirde aracın trafikten men edilip otoparka çekilmesine ve daha büyük maddi kayıplara sebep olacak olan trafik sigortası ödemelerinin ve zorunlu olmayan Kasko, İMM gibi sigorta poliçelerinin özellikle pandemi dönemi için dondurulması yönünde bir çalışma yapılması önerildi. Sürekli olarak aktif bir şekilde çalışmayan araçların poliçelerinin dondurulmasının da bu çalışmaya dahil edilmesi ve yapılacak çalışmanın yasallaştırılması teklif edildi. Bahse konu önerinin TOBB aracılığı ile T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı’na  iletilmesi konusunun Yönetim Kuruluna sunulmasına karar verildi. Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) Yönetim Kurulu, komitenin önerileriyle ilgili gerekli girişimleri başlattı.