Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) 14.Grup (Akaryakıt ve gaz ürünleri) Meslek Komitesi Haziran ayı olağan toplantısını gerçekleştirdi.

Toplantıda komite üyeleri tarafından, 2022 Mart ayı olağan toplantısında gündeme gelen ve komite talebi olarak T.C. Cumhurbaşkanlığı’na iletilmek üzere TOBB’a yazılan ancak İŞKUR’a yönlendirilen ve nihai bir cevap alınamayan karar hatırlatıldı.

Komite kararda belirtilen “Türkiye İş Kurumu tarafından istihdamın korunmasına ve artırılmasına, işsizlerin mesleki niteliklerinin geliştirilmesine, işsizliğin azaltılmasına ve özel politika gerektiren grupların iş gücü piyasasına kazandırılmasına yardımcı olmak üzere aktif iş gücü hizmetleri kapsamında mesleki eğitim kursları, işbaşı eğitim programları, toplum yararına programlar ve diğer kurs, program, proje ve özel uygulamaların düzenlendiği belirtilmişti. İstihdamın arttırılması amacıyla hazırlanmış olan bu programlar için kanunlar çerçevesinde işverenlerin çeşitli teşviklerle desteklendikleri ifade edilerek, istihdam artışına katkıda bulunan iş yerlerinin, her ay sigortalıları adına yatırmakta olduğu işveren priminde teşvik, destek ve indirimden yararlanabildiklerine değinilmişti.

Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Aktif İşgücü Hizmetleri Dairesi Başkanlığı’ndan yayınlanan 08.12.2021 tarih 00010286333 sayılı Aktif İşgücü Düzenlemelerine ilişkin yazı çerçevesinde; mesleki eğitim kursları, işbaşı eğitim programları ile MEGİP Uygulama Genelgesi kapsamında düzenlenen mesleki eğitimlerle ilgili olarak yapılan değerlendirmeler neticesinde, çağrı merkezi faaliyetinde bulunan iş yerleri ile toptan/perakende ticareti yapan market ve süpermarketler (satış temsilcisi, reyon görevlisi, kasiyer, perakende satış elemanı (tezgâhtar), perakende satış elemanı (gıda), market elemanı gibi toptan ve perakende ticaret sektörüne yönelik meslekler ile çağrı karşılama personeli, çağrı merkezi elemanı, çağrı merkezi müşteri temsilcisi, çağrı merkezi müşteri temsilcisi (banka), çağrı merkezi takım lideri, çağrı merkezi yöneticisi gibi) için kurs ve/veya program düzenlenmemesi gerektiği belirtilmişti. Ayrıca, iş yeri faaliyet kodu (nace kodu) farklı sektör olsa dahi, yukarıda belirtilen faaliyet konuları kapsamındaki iş yerlerinde kurs ve/veya program düzenlenemeyeceği, 09.12.2021 tarihinden itibaren daha önce sözleşmeleri imzalanmış olsa dahi fiili olarak başlatılmamış kurs ve/veya programların başlatılamayacağı belirtilmişti.

Söz konusu düzenleme ile işbaşı eğitim programları kapsamında personel istihdam eden çağrı merkezleri ile toptan veya perakende ticaret yapan market ve süpermarketler yanı sıra; iş yeri faaliyet kodu içerisinde perakende ibaresi geçen tüm iş yerlerinin de program kapsamı dışına alındığı ifade edilmişti. Bu çerçevede, faaliyet konusu içerisinde “perakende” ibaresi yer alan ve akaryakıt işletmeciliği yapan istasyonların da işbaşı eğitim programına alınmadığı belirtilerek, yaşanan bu mağduriyetlerin önlenmesi akaryakıt istasyonlarının da bu kapsama alınması yönünde ki gerekli düzenlemelerin kanun koyucular nezdinde yapılması önerilmiştir.

Komitemizin bahse konu önerisinin TOBB aracılığı ile T.C. Cumhurbaşkanlığı’na iletilmesi hususunun Yönetim Kuruluna sunulmasına oybirliği ile karar verilmiştir.”

Bahsedilen sorunun devam ettiğini kaydeden üyeler, kararın TOBB aracılığıyla bir kez daha Türkiye İş Kurumu ile TOBB Petrol ve Petrol Ürünleri Sektör Meclisi’ne yazı ile iletilmesi hususunun Yönetim Kurulu’na sunulmasına karar verdi.

Ek Fiyat Farkı, Sözleşmelerin Feshi Usul ve Esasları

Toplantıda ayrıca, 15 Nisan 2022 tarih ve 31810 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 7394 Sayılı Kanun’un 19. maddesi ile 4735 Sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu’na ek fiyat farkı ve sözleşmelerin feshine ilişkin Geçici 6’ncı maddenin eklendiğini belirten üyeler tarafından, 13 Mayıs 2022 tarih ve 31834 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 5546 Sayılı Cumhurbaşkanı kararı ile de ek fiyat farkı, artırımlı fiyat farkı, süre uzatımı ve sözleşmenin feshine ilişkin usul ve esasların yeniden düzenlenerek yürürlüğe girdiğini hatırlatıldı.

Üyeler tarafından, “4735 Sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu’nun Geçici 6.maddesinin Uygulanmasına İlişkin Esaslar” başlıklı 5546 Sayılı Cumhurbaşkanı kararının 2.madde 3.fıkrasında “01.01.2022 tarihinden önce 4734 sayılı kanuna göre ihale edilen mal ve hizmet alımları ile yapım işlerine ilişkin TL üzerinden imzalanan sözleşmelerden 15 Nisan 2022 tarihi itibariyle gerçekleşme oranı ilk sözleşme bedelinin %15’ine kadar olanlar yüklenicinin başvurusu halinde bu esaslara göre feshedilip tasfiye edilir” hükmüne yer verildiği de ifade edildi.

Komite üyeleri bu çerçevede 15.04.2022 tarihi itibari ile ilk sözleşme bedelinin %15’ine kadar gerçekleşmiş olması halinde, bu madde kapsamında ihale konusu işin feshedilebileceği, oysaki uygulamada 1 yıllık ihale süresi içerisinde anılan tarihte hak edişlerin çoktan %15 oranını geçmiş olacağı, dolayısıyla kanunun amacına hizmet etmeyeceği görüşüyle, bu kapsamda yapılan sözleşme bedellerinin %15’den %40 ve üzerine çıkarılmasının sektörü kısmen rahatlatacağını bildirdi.

Toplantıda bahse konu komite önerisinin TOBB aracılığıyla T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Kamu İhale Kurumu’na yazı ile iletilmesi hususunun Yönetim Kurulu’na sunulmasına karar verildi.

Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) Yönetim Kurulu, komitenin önerileriyle ilgili gerekli girişimi başlattı.