Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) 25.Grup (Dayanıklı tüketim malları) Meslek Komitesi Kasım ayı toplantısıgerçekleştirildi.

Toplantıda, Meslek Komitesi’nin Ekim ayı olağan toplantısında, 7223 sayılı Ürün Güvenliği ve Teknik Düzenlemeler Kanunu kapsamında Avrupa Birliği Komisyonu tarafından yapılan çalışmalar sonucunda 2010/30/AT Sayılı Enerji Etiketlemesi Yönetmeliği ve evsel kullanıma yönelik piyasaya arz edilen bazı ürünlere (ev tipi buzdolabı ve derin dondurucu, çamaşır ve kurutmalı çamaşır makinesi, bulaşık makinesi ve televizyon) ilişkin uygulama tebliğlerinde değişikliğe gidildiğinden bahisle, Enerji Etiketlemesi Çerçeve Yönetmeliği (2017/1369/AB) kapsamındaki ürün gruplarına ait yeni uygulama tebliğlerinin 2021 yılı Mart ayı itibariyle Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdiği hatırlatıldı.

Söz konusu ürün gruplarına yönelik etiket değişiminin mümkün olmadığı (tedarikçinin faaliyetlerini durdurması ve ürünün yeniden etiketlendirilememesi gibi…) durumlarda 25.12.2021 tarihine kadar eski enerji etiketiyle satış yapılabileceği, bu tarihten sonra hâlâ eski enerji etiketi ile satış yapan firmalara 7223 sayılı Ürün Güvenliği ve Teknik Düzenlemeler Kanunu gereğince idari para cezası uygulanacağı ifade edilerek, yeni enerji etiketlerinin firmalar tarafından ürünlere iliştirilmesi gerektiği belirtilmişti.

Ne var ki üretici firmalardan etiketlerin temini noktasında gecikme ya da hiç alamama gibi sorunlar yaşandığı dile getirilmişti. Yönetim Kurulumuzun da onayı ile konu hakkında TOBB aracılığıyla T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı nezdinde gerekli gerekli girişimlerde bulunulması istenmişti.

Yukarıda bahsi geçen konu meslek komitesinin Kasım ayı olağan toplantısında tekrar gündeme getirilmiş olup; beyaz eşya satıcılarının ürünlerini yılbaşından önce aldıkları için tüm bayi ve depolarda çok ciddi stoklar olduğu, söz konusu bu ürünlerin 25.12.2021 tarihinden sonra tekrar satışa sunulamayacağı, ancak bu ürünlerin 25.12.2021 tarihine kadar satılmasının da mümkün olamayacağı ve dolayısı ile bu sürenin uzatılması gerektiği önerilmiştir.

Bu doğrultuda komitenin yukarıda belirtilen görüş ve önerilerinin TOBB aracılığı ile T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığına iletilmesi hususunun Yönetim Kuruluna sunulmasına karar verilmiştir.”

E-ticaret platformlarının İndirim Kampanyaları

Komite üyeleri tarafından toplantıda ayrıca, e-ticaret platformlarının ulusal televizyon kanallarında indirimli satışa ilişkin reklam kampanyalarının çok sıklaştığı belirtilerek, söz konusu kampanyalarda, bu ürünlerin piyasa fiyatlarının çok üzerindeki bedellerden indirim yapıldığı izlenimi verildiği ifade edildi.

Tüm dünyayı etkisi altına alan pandemi sebebiyle televizyon ve internet başında geçirilen sürenin önemli oranda artmasıyla e-ticaret platformlarının (Trendyol, Amazon, N11, Morhipo, GittiGidiyor, ÇiçekSepeti vb.) bu durumdan yararlanarak her türlü ihtiyaç alışverişi için aralıksız olarak sözde indirim kampanyaları düzenlediklerini belirten komite üyeleri, söz konusu kampanyaların da her türlü vergisini ödeyen cadde mağazalarına olan ilgiyi azalttığını da ifade ettiler.

Ulusal televizyon kanallarında sürekli olarak yayımlanarak, “Yüzde 50’ye varan indirim” gibi her türlü ürünün içinde yer aldığı sözde kampanyaların tüketiciyi yanılttığını ve gerçeği yansıtmadığını kaydeden üyeler, bu durumun da tüketici ile cadde mağazaların mağduriyetine sebebiyet verdiğini dile getirdi.

E-ticaret platformlarının, yıl içerisinde diledikleri zaman düzenledikleri sözde indirimli reklam ve kampanyalara müsaade edilmemesi gerektiğini belirten komite üyeleri, sadece belirli dönemlerde ve gerçek anlamda indirim kampanyaları düzenleyebilmelerine müsaade edilmesi yönünde yasal bir düzenleme yapılmasını önerdi.

Üyeler yukarıda belirtilen görüş ve önerilerdoğrultusunda yasal düzenleme yapılması için TOBB aracılığı ile T.C. Ticaret Bakanlığı nezdinde gerekli girişimlerde bulunulması hususunun Yönetim Kuruluna sunulmasına karar verdi.

Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) Yönetim Kurulu, komitenin önerileriyle ilgili gerekli girişimleri başlattı.