Pandemi dönemininde duran havacılık sektörü şimdi ‘yeni normal’e uyum sağlamaya başlıyor. Pandemi sonrasında havacılık sektörünün aldığı önlemleri SunExpress Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Fevzi Çalışkan ile ATSO Vizyon için konuştuk. Uçaklarda alınan önlemlerden, yeni check in uygulamalarına, hijyenik seyahat tedbirlerinden, uçuş rotalarına kadar pek çok konu hakkında detaylı bilgiler aldık.

  • Sayın Çalışkan öncelikle bizlere vakit ayırdığınız için teşekkür ediyoruz. Pandeminin en yakından etkilediği sektörlerin başında geliyorsunuz. İlk olarak pandemi başladığında Havaalanları ve özellikle uçaklardaki koşulların sağlıksız olduğu ve virüsün yayılmasını hızlandırdığı yönünde olumsuz bir algı oluştu. SunExpress olarak sağlıklı ve emniyetli seyahat için yeni standartlarınız neler?

Öncelikle SunExpress olarak misafirlerimizin ve ekip üyelerimizin bizimle sağlıklı ve emniyetli seyahatleri her zaman bir numaralı önceliğimizdir. Bu doğrultuda ulusal ve uluslararası sağlık ve havacılık otoriteleriyle iş birliği içerisinde çalışmalarımızı yürüterek gerekli olan tüm önlemleri aldık.

Yolcularımızın uçuş öncesinden varışa kadar bizimle seyahatleri boyunca sağlıklı ve emniyetli seyahatleri için hayata geçirdiğimiz yeni standartlarımızı web sitemizde ve sosyal medya kanallarımızda yayınladık. Uçakta maske takma zorunluluğu, yolcularımızın artık havalimanına normalden daha erken gelmesi, kabin içi bagaj kısıtlaması, uçak içinde ikramla ilgili alınan önlemler, tüm uçuşlarımızda dağıttığımız dezenfektan mendiller, uçaklarımızın düzenli dezenfektasyonu, uçak içindeki havayı ameliyathane kadar steril tutmayı sağlayan HEPA filtreleri ve iç hat uçuşlarında HES kodu zorunluluğu bunlardan sadece bazıları.

  • “Korona Etiketi” uygulamasıyla ilgili bilgi verir misiniz?

Misafirlerimizin bizimle seyahatlerinde kendilerini güvende ve konforlu hissedebilmeleri için ulusal ve uluslararası otoritelerin kural ve tavsiyeleri çerçevesinde sağlık ve hijyen kurallarına uygun olarak ‘Korona Etiketi’ uygulamasını geliştirdik. Bu uygulama ile hayata geçirdiğimiz yeni standartlar sayesinde misafirlerimizin bizimle yolculuklarının her anını güvenli ve rahat hale getirmeyi amaçlıyoruz. İster aile veya dost ziyaretinde olsun, ister çocuklarıyla birlikte dört gözle bekledikleri bir tatil ya da sevdikleriyle baş başa planladıkları romantik bir seyahat olsun, yolcularımızı seçtikleri destinasyona güven içinde uçurmak için sabırsızlanıyoruz.

  • Uçuş öncesinde havalimanında ne tür önlemler alındı?

Havalimanlarında maske takmak zorunlu hale geldi. Tüm check-in kontuarlarımız yeni hijyen kuralları doğrultusunda düzenlendi. Sosyal mesafe kuralları ile ilgili yazılı ve görsel bilgilendirmeler yerleştirildi. Sorunsuz bir check-in süreci için kontuarlarımızı daha erken açıp daha erken kapatıyoruz. Bu nedenle misafirlerimizin havalimanına uçuşlarından en az 3 saat önce gelmelerini rica ediyoruz. Havalimanında uzun bekleme süreleri oluşmaması ve her türlü temasın en az seviyeye indirilebilmesi için misafirlerimize online check-in hizmetimizi kullanmalarını öneriyoruz.

Son olarak, uçağa binerken yanınıza alabilecekleriniz, küçük el çantası, bilgisayar çantası ve bebeğiniz için ihtiyacınız olan eşyalar ile sınırlandırıldı. Bu nedenle uçak altına vermek üzere misafirlerimize ücretsiz olarak 6 kg ağırlığında ek bagaj hakkı sunuyoruz.

  • Biniş sırasında, uçakta ve varış noktasında alınan önlemler hakkında bilgi verir misiniz?

Uçağa sorunsuz ve temassız bir şekilde binebilmek için yolcularımız kapıya kalkış saatinden en az bir saat önce gitmeli, biniş kartlarını, kimliklerini veya pasaportunuzu ve iç hat uçuşuysa HES kodlarını hazır bulundurmalarını rica ediyoruz. Ek olarak yer personeli veya kabin ekibimiz tarafından dağıtılacak olan Sağlık Durumu Beyan formunu doldurmaları isteniyor. Ek olarak, gidilecek destinasyona göre bazı ülkelerde farklı formların da teslim edilmesi istenebiliyor. Havalimanı çalışanlarımız ve kabin ekiplerimiz formlarla ilgili gerekli bilgilendirmeyi yapacaktır. Sosyal mesafe kuralları uçağa biniş sırasında da geçerli. Bu doğrultuda, uçağa küçük gruplar halinde binilmesi sağlanıyor.

Uçaklarımız her uçuş sonrası dezenfekte ediliyor, düzenli aralıklar ise derinlemesine dezenfektasyon uygulanıyor. Uçak içindeki lavabolarımız uçuş sırasında düzenli aralıklarla temizleniyor. Temizlik ve dezenfeksiyon işlemlerine ek olarak, tüm uçaklarımızda ameliyathanelerde kullanılan High Efficiency Particulate Air (HEPA) filtreleme sistemi bulunuyor. Bu filtreler uçak içindeki havayı her üç dakikada bir yukarıdan aşağıya doğru temizliyor ve Koronavirüs dahil bilinen tüm virüslere karşı %99.9 oranında başarıya sahip.

Hem misafirlerimizin hem de uçuş ekibimizin uçak içinde maske takması zorunlu. Uçuş sırasında mümkün olduğunca sosyal mesafeyi korumamız önemli. Örneğin; lavabo sırasında beklemekten kaçınılması gerekiyor. Uçaklarımız tamamen dolu değilse, orta koltukları boş bırakmak için elimizden geleni yapıyoruz. Ancak uçaklarımızın tamamen dolu olduğu durumda orta koltuklarımızda da yolcu oturabiliyor. Bu noktada, uçak içinde gerekli tüm dezenfeksiyon işlemleri uygulandığı ve havayı her üç dakikada bir temizleyen HEPA filtreleme sistemi sayesinde ameliyathane kadar steril bir hava sağlandığı için resmi otoritelerin orta koltukların boş bırakılmasıyla ilgili herhangi bir tavsiyede bulunmadıklarını hatırlamakta fayda var.

Uçuş esnasında kendinizi emin ellerde hissedebilirsiniz. Tüm uçuş ekiplerimiz Covid-19 hakkında kapsamlı bir şekilde eğitilmiştir. Her uçuşumuzda yolcularımıza dezenfektan mendil dağıtacaktır. Ayrıca uçak içindeki lavabolarda sürekli olarak dezenfektan bulundurulmaktadır. İki saatten az süren uçuşlarda yiyecek-içecek servisi yapamıyoruz. İki saatten fazla süren uçuşlarımızda ise sadece belirli yiyecek ve içecek çeşitlerinin paketli şekilde servisi yapılıyor. Uçak içi dergimiz SunTimes ve SunCafe/SunShop menülerimiz bu süreçte basılı olarak dağıtılmıyor. Dergimizin en güncel sayısına uçak içi eğlence sistemimizden ve dijital platformlardan ulaşabilirsiniz.

Uçak indikten sonra misafirlerimizden sabırlı olmalarını rica ediyoruz. Ekiplerimiz tarafından her bir sıranın tek tek ayağa kalkarak uçaktan ayrılması istenecektir. Uçuş ekibimizin yönlendirmelerini ve uçak içinde yapılan anonsları dikkate almalarını özellikle rica ediyoruz. Karantina kararı, varış destinasyonunuzda yürürlükte olan düzenlemelere bağlı olarak değişiklik gösterebiliyor. Bu nedenle, seyahatinizi planlamadan önce gideceğiniz ülkenin konuyla ilgili düzenlemelerini incelemenizi öneriyoruz. Son olarak varış havaalanında bagaj alımı sırasında fiziksel teması azaltmak için bazı yeni düzenlemeler getirilmiş olabilir. Lütfen havaalanı otoritelerinin konuyla ilgili yönlendirmelerini dikkatlice takip edin.

  • Uçuştan ne kadar önce havalimanına gelmeliyiz?

Havalimanında ve uçağa biniş sırasında alınan önlemler nedeniyle uçuşunuzdan en az 3 saat önce havalimanında bulunmanızı rica ediyoruz.

  • SunExpress olarak şu anda yurt içi ve yurt dışında hangi noktalara uçuyorsunuz? Önümüzdeki dönem programıyla ilgili bilgi verir misiniz?  

Malumunuz iç ve dış hat uçuşlarımızı kademeli olarak başlattık. Bu çerçevede, İzmir’den iç hatlarda 12 şehre uçuyoruz. İzmir’den Antalya’ya günde 2 kez, Diyarbakır’a haftanın her günü, Adana’ya ve Gaziantep’e haftada 4, Trabzon ve Kayseri’ye haftada 3, Erzurum, Samsun ve Van’a haftada 2, Kars, Konya ve Malatya’ya haftada 1 kez uçuş düzenliyoruz.

Merkezimiz Antalya’dan iç hatlarda ise 8 destinasyona uçuş sunuyoruz. İzmir’e günde ortalama 2, Adana’ya haftada 5, Diyarbakır’a haftada 4, Gaziantep, Trabzon ve Van’a haftada 2, Samsun ve Kayseri’ye haftada 1 kez uçuş gerçekleştiriyoruz.

Antalya’dan Almanya’nın Köln, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, Münih, Stuttgart ve Berlin şehirlerine her gün uçuş düzenliyoruz. Ayrıca Amsterdam’a haftada üç, Brüksel’e haftada iki ve Paris ile Kopenhag’a ise haftada bir kez sefer sunuyoruz.

İzmir kalkışlı Almanya uçuşlarımızı ise Köln, Düsseldorf, Frankfurt, Münih ve Stuttgart’a her gün, Berlin’e haftada beş kez, Hamburg ve Hanover’e haftada üç kez olarak planladık. Diğer Avrupa kentlerinden Zürih’e haftada dört, Amsterdam’a haftada üç, Brüksel ve Viyana’ya haftada iki, Paris, Kopenhag ve Stockholm’e haftada bir kez uçuş sunuyoruz.

Merkezlerimiz Antalya ve İzmir’in yanı sıra Anadolu şehirlerini de Avrupa’da en çok noktaya bağlayan havayolu olarak, Adana, Kayseri, Diyarbakır, Ankara, Elazığ, Gaziantep, Konya, Malatya, Ordu-Giresun, Samsun ve Trabzon olmak üzere Anadolu’nun 11 şehrinden Almanya’nın Düsseldorf, Frankfurt, Stuttgart ve Hanover kentlerine uçuyoruz. Yakın zamanda Ankara ve Münih arasında günlük uçuşlara başladık. Ek olarak Amsterdam ve Brüksel gibi pek çok Avrupa kentine de uçuş düzenliyoruz.

Ülkelerin seyahat yasaklarını kaldırmalarına bağlı olarak önümüzdeki günlerde genişletilmiş dış hat uçuş planımızı duyurmayı planlıyoruz.

  • Check-in uygulamalarında bir değişiklik oldu mu?

Sorunsuz bir check-in süreci için kontuarlarımızı daha erken açıp daha erken kapatıyoruz. Havalimanında uzun bekleme süreleri oluşmaması ve her türlü temasın en az seviyeye indirilebilmesi için misafirlerimize online check-in hizmetimizi kullanmalarını öneriyoruz.

  • Uçağa binerken nelere dikkat etmeliyiz?

Uçağa biniş sırasında sosyal mesafe kurallarına uymanız çok önemli. Yer personellerimiz yolcularımızı küçük gruplar halinde teması en aza indirecek doğrultuda kabul ediyor. Bu nedenle boarding süresi uzayabildiği için yolcularımızın uçağa biniş kapısına da kalkış saatinden en az 1 saat önce gelmelerini rica ediyoruz.

Ahmet bey verdiğiniz bilgiler için çok teşekkür ediyoruz.

Röportaj ATSO Basın Birimi